گروه سرود و تواشیح، بهترین های خود را در گروه حامیه الرسول فبه اجرا میگذارند و مخاطب را به وجد می آورند.

سرود و تواشیح

تواشیح هنری است دینی که از ترکیب دو هنر شعر و موسیقی تشکیل شده است.
یکی از برنامه‌های متنوع و جذابی که چند سالی است در محافل قرآنی کشور ما مطرح شده و آرام آرام جایگاه خویش را در کنار دیگر برنامه‌های مذهبی هنری از قبیل: قرائت قرآن، مداحی و … پیدا کرده است، اجرای تواشیح است.

تواشیح معمولاً به صورت دسته جمعی و توسط عده‌ای از قاریان اجرا می‌گردد.

تواشیح دارای تکخوان است و گروهی وی را همراهی می‌کنند.

به طور کلی در عرف عمومی به اشعار عربی که در موضوعاتی از قبیل: مدح رسول خدا‌صلّی اللّه علیه و آله، اهل بیت ایشان علیهم‌السلام و یا دیگر مسایل مذهبی با لحنی زیبا و به صورت جمعی اجرا می‌گردد تواشیح گفته می‌شود.

اجرا و ادای تواشیح بسیار مهم است، هر اندازه که هماهنگی و تسلط بین اعضای گروه بیشتر باشد و از صدای های رسا وجذابی برخوردار باشند و با احساس بیشتری اجرا نمایند قطعا مؤثرتر و بهتراست و کیفیت مطلوبی خواهد شد و چه بسا آهنگ زیبائی با ادایی بد از بین برود.

و اما سرود به شاخه یا گرایشی از موسیقی گفته می شود که ساختمان آن بر پایه‌ ی القای حس معنویّت یا تبلیغِ مذهب و آیین و یا ترویج روحیه‌ی حماسی و سلحشوری بنیان گذاشته شده باشد.

معمولا درباره‌ی موضوعی خاصی است و در بیشتر موردها به شکل مستقیم یا غیر مستقیم کارکردی تربیتی،آموزشی دارد.

سرود شاخه‌ای از موسیقی است که قطعا با کلام همراه است و نقش ادبیات در آن بسیار پـر رنگ و قابل توجه دیده می‌شود.

سرود اثری حماسی، ایدئولوژیک یا مذهبی است که توسط گروهی خواننده‌ ی حرفه‌ای (یا آماتور) با (یا بدون) همراهی تک‌خوان (یا تک‌خوان‌ها) و ساز (یا سازها) قابل اجرا باشد.

گروه حامیه الرسول که به سرپرستی سید حامد حسینی فعالیت میکند، با افراد باتجربه، ماهر و کارکشته ای برای اجرای گروه سرود و تواشیح همکاری میکند که این امر سبب کیفیتی بالا در اجرای مراسم میشود.